فرآیند ترخیص کالا از گمرک مراحل مختلفی را در برگرفته و تشریفات اداری گوناگونی را شامل می شود. به بیان ساده، کالاها پس از وارد شدن به انبارهای گمرک، با مبادله‌ی اسناد تجاری بین فروشندگان و خریداران، و با طی کردن مراحل اداری و پرداخت مالیات و عوارض گمرکی، ترخیص می شوند. با این حال، انجام این امور از لحاظ قانونی با پیچیدگی‌ها و دشواری هایی همراه است. به همین دلیل، برای تسهیل پروسه ترخیص و سرعت بخشیدن به امور گمرکی و نیز برطرف کردن مسائل حقوقی پیش آمده، به همراهی و تجربه‌ی یک شرکت بازرگانی مجرب احتیاج خواهد بود.

شرکت بازرگانی آریاناجم ، با سابقه بیش از ده سال تجربه و کار عملی در زمینه‌ی ترخیص کالا و امور صادراتی و وارداتی، آماده‌ی انجام بهترین و تخصصی ترین خدمات بازرگانی به مشتریان ارجمند است.

در شرکت آریاناجم ، تمامی مراحل فرآیند ترخیص کالا از گمرک، از هنگام ثبت سفارش و انتقال ارز، تا تنظیم اظهارنامه و اخذ گواهی‌ها و مجوزهای لازم جهت انجام تشریفات اداری، و در نهایت حمل و انتقالِ کالا از گمرک به انبار صاحبان کالا، با دقت و سرعتِ تمام انجام خواهد شد.

تسهیل ترخیص کالا

سرعت ترخیص کالا از گمرک برای صاحبان کسب و کار بسیار مهم است، چون سودآوری آنها در گروی ترخیص به موقع کالاهایشان قرار گرفته است. کالاهایی که در گمرک بیش از موعد مانده باشند، مشمول هزینه و کرایه معطلی خواهند شد.

دلایل گرفتار ماندن کالاها در گمرک

به طور کلی، به دلایل مختلفی ممکن است کالاهای یک کسب و کار در گمرک بماند و اجازه ترخیص نیابد. از جمله دلایل این امر، نداشتن مجوزهای لازم یا طولانی شدن پروسه صدور مجوز یا ارائه دیرهنگام اظهارنامه و طولانی شدنِ فرآیند بررسی آن است. معمولا عدم آشنایی و نداشتنِ تخصص عملی در زمینه ترخیص کالا، از عوامل اصلی گیر افتادن کالاها در گمرک های کشور است و مسائل گوناگونی را برای صاحبان کسب و کارها در پی خواهد داشت.

برای اطلاع از چگونگی شرایط ترخیص کالا و هزینه های آن با شماره های 021-88346235 و 021-88343667  تماس حاصل فرمایید.

خدمات ترخیص کالا

گروه متخصصان شرکت توسعه بین المللی آریاناجم ، پیگیریِ امور گمرکی تاجران و صاحبان کسب و کار را با حفظ امنیت مالی و رعایت اصل محرمانه بودن امور تجاری، به انجام می رساند. نیروهای توانمند و کارآزموده شرکت، به تمامی گمرکات مهم کشور، از جمله گمرک بندر بوشهر، گمرک شهریار، گمرک بندرعباس، گمرک فرودگاه امام، گمرک بازرگان و مناطق آزاد تجاری رجوع کرده و همه ی مراحل واردات و صادرات کالا را پیگیری می نمایند. همچنین، در صورت بروز پیدا کردنِ اختلافات حقوقی و مالی، متخصصان به بخش مربوطه رجوع کرده و مراتب اعتراض و تجدید نظر را در مورد پرونده اعلام می دارند. روند بازپس‌گیریِ خسارت های احتمالی نیز، با رجوع به دفاتر بیمه و شرکت هایِ کشتیرانی دنبال خواهد شد.

متخصصان ترخیص‌کار شرکت، از آخرین و به روز ترینِ قوانین و مقررات آگاه هستند و می دانند که چطور می توان کالاها را در کوتاه ترین زمان و با صرف کم ترین هزینه ترخیص کرد. برای یک ترخیص‌کار مجرب، داشتن صفاتی مثل امانت داری، صداقت، وقت شناسی و دقت، بسیار ضروری محسوب می شود.

مدارک لازم برای ترخیص

برای ترخیص کالا از گمرک، به مدارکی همچون بارنامه، قبض انبار، ترخیصیه، پیش فاکتور، گواهی مبدا، دریافت شماره ثبت، فاکتور، بیمه نامه، کارت بازرگانی و … نیاز خواهد بود.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین رویه‌های اداری است که قوانین متعدد و پرشماری دارد و دائماً با توجه به وضعیتِ اقتصادی و سیاسیِ کشور دچار تغییر می‌شود. فرآیند ترخیص کالا برای صادرات و واردات، با توجه به نوع کالا، در چندین مرحله انجام می‌گیرد. برای اینکه مراحل ترخیص کالا با موفقیت سپری شود، دانش و تخصصِ ترخیص کار گمرک می‌تواند راهگشا باشد و موانع پیش آمده را برطرف نماید.

ترخیص کالا از گمرک چه مراحلی دارد؟

برای ترخیص کالا به این موضوع توجه داشته باشید که پروسه ترخیص به منظور صادرات و واردات متمایز است و مراحل انجام هر کدام جزئیات متفاوتی را در‌بر‌می‌‌گیرد. اما می‌توان به‌طور‌کلی مراحلِ ترخیص کالا را به صورت زیر خلاصه کرد:

ترخیص کالا از گمرک

مرحله اول: ورود اطلاعات اظهارنامه

طبق دستورالعمل اداره گمرک، مراحل ترخیص کالا با ارائه اطلاعات و ثبت اظهارنامه در سامانه EPL آغاز می‌شود. در این مرحله اسناد و مدارک لازم در فرم اظهارنامه وارد می‌شود.

مرحله دوم: دریافت کوتاژ و تعیین مسیر

پس از وارد کردنِ مدارک، اظهار کالا در دایره احراز هویت گمرک بررسی شده و عملیات ثبت با دریافتِ شماره ثبت یا کوتاژ به‌انجام می‌رسد. در این مرحله، براساس اطلاعاتی که در سامانه ثبت‌شده است، کالا وارد یکی از سه مسیر سبز، زرد یا قرمز می‌شود.

مسیر سبز: کالا بدون کنترل فیزیکی، مستقیماً به کارشناس مسیر سبز و صندوق ارجاع داده می‌‌شود.

مسیر زرد: کالا پس از کنترل اسناد و ارزش‌‌گذاری در دایره ارزش، بدون کنترل فیزیکی، به صندوق ارجاع داده می‌شود. در مسیر زرد اسناد به‌دقت بررسی شده و مجوزها و استانداردهایِ لازم دریافت می‌شود، اما به ارزیابیِ فیزیکی نیازی نیست.

مسیر قرمز: کالا پس از کنترلِ کاملِ اسناد و ارزیابیِ فیزیکی بسته‌ها در دایره ارزش، به صندوق ارجاع داده می‌شود. در مسیر قرمز، انجام تمام تشریفات اداری ضروری است و معاینه فیزیکی نیز توسط کارشناس صورت می‌گیرد.

مرحله سوم: ارزیابی کالا

کالاهایی که در مسیرهای زرد و قرمز قرار می‌گیرند باید توسط ارزیاب کنترل شوند و با اسناد ثبت‌شده در سیستم تطبیق داشته باشند.

مرحله چهارم: اخذ مجوزهای ضروری

مجوزهای خاص، مثل گواهی استاندارد، بهداشت، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی و غیره، در این مرحله اخذ می‌شود.

مرحله پنجم: بررسی تعرفه و تطبیق کالا

در این مرحله کارشناس سرویس اظهارنامه نهایی را با اسناد موجود تطبیق می‌دهد و مجوزهایِ اخذشده را بررسی می‌کند، و پس از تأیید رئیس سرویس، اظهار کالا به واحد صندوق ارجاع داده می‌شود.

مرحله ششم: پرداخت صندوق

صاحب‌کالا فیش صندوق را واریز کرده و مجوز ترخیص کالا دریافت می‌شود.

مرحله هفت: انبارداری و بارگیری

پس از تسویه فیش صندوق، هزینه انبارداری دریافت می‌شود که در گمرک‌های مختلف متفاوت است، آنگاه مجوز بارگیری صادر خواهد شد.

مرحله هشت: خروج کالا

با اتمام مراحل ترخیص و دریافتِ پروانه سبز و مهر خروج، بیجک انبار صادر شده و بارگیریِ محموله به قصد خروج انجام می‌شود.

مدارک و اسناد مورد نیاز برای اظهار کالای گمرکی

برای انجام روال قانونیِ ترخیص کالا به اسناد مختلفی نیاز هست که برخی از آنها باید برحسب مورد به اظهارنامه ضمیمه شوند. برای آزادسازیِ کالایِ گمرکی، ممکن است اسناد زیر لازم باشند: